sobota, 2 września 2023

W Krakowie

 Wizyta w Krakowie przeszła moje najskrytsze oczekiwania. Sześć dni to zbyt mało aby poznać wszystkie tajemnice i atrakcje  tego magicznego miasta i okolic. Wcześniejsze przygotowania do wyjazdu i zakup biletów już miesiąc wcześniej dały mi szanse na zwiedzenie Wawelu, muzeum Czartoryskich, Katedry Wawelskiej, kościoła Mariackiego, Wieliczki i obozu w Oświęcimiu.

Kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosza i polichromiami wykonanymi przez Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera a zaprojektowanymi przez Jana Matejko był na mojej liście "muszę zobaczyć".









Wawel.


Arrasy.






Głowy wawelskie zdobiące kasetonowy strop sali.



Zachwyciły mnie ściany pokryte kurdybanem czyli skórą garbowaną, barwioną po czym intensywnie zdobioną we wzory tłoczeniami, złoceniami lub srebrzeniami oraz malowidłami (wg Wikipedia).




Szczególną uwagę zwróciłam  na kamienne portale. Każdy był inny i wypracowany.




Jednym z najcenniejszych zabytków przechowywanych na Wawelu jest szczerbiec czyli miecz koronacyjny królów Polski.


Szkic Jana Matejki do obrazu Hołd pruski.


Mnogość dzieł sztuki prezentowanych na Wawelu jest imponująca.


No i coś dla ogrodników - ogrody wawelskie.


Katedra Wawelska.


W kryptach katedry.



Przyszła kolej na odwiedzenie Muzeum Czartoryskich. Początki muzeum sięgają roku 1801 i zbiorów księżnej Izabeli Czartoryskiej prezentowanych w jej puławskim muzeum. Z końcem XIX wieku zbiory przeniesiono do Krakowa. W muzeum można zobaczyć dzieła malarstwa europejskiego XII- XVIII wieku, zabytki europejskiego i islamskiego rzemiosła artystycznego, grafiki, sztuki starożytnej, militaria.


Co by nie mówić to do tego muzeum szłam przede wszystkim żeby zobaczyć obraz Leonarda da Vinci Dama z gronostajem.


No i jeszcze obraz Rembrandta Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem.


A tu szkic Jana Matejki. Czyż nie piękny?


Sala antyczna.


Sarkofagi i...


...mumia kota.


Husaria.


Jadąc do Krakowa wiedziałam że to miasto bogate jest w dzieła Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera. Kościół św. Franciszka z Asyżu zachwycił mnie swoim wnętrzem. Tu znajdują się witraże projektu Wyspiańskiego między innymi witraż "Bóg Ojciec". Również autorem polichromii jest Wyspiański.



Przepiękne są te kwiatki.




Natomiast Mehoffer jest autorem 14 obrazów przedstawiających stacje drogi krzyżowej.




Wieczorami błądziłam zaczarowanymi uliczkami podziwiając architekturę, gotycki i barokowy wystrój kościołów, sycąc się atmosferą miasta.

Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła.


Kościół Świętej Trójcy.


Bazylika Bożego Ciała


Kościół św. Bernardyna


Kraków zachwycił mnie.
Pozdrawiam i dziękuję za pozostawione słówko :-).

23 komentarze:

  1. Wspaniała wycieczka, dużo zwiedziłaś, tym bardziej, że zrobiłaś to jednym ciągiem :) Mieszkam niedaleko Krakowa (ok. godz. drogi), ale nie jeżdżę tam często. Ostatni raz byłam 4 lata temu na ślubie znajomych :) Ale wiem jedno, Kraków potrafi zachwycić, a jego różnorodność i bogactwo zwalają z nóg.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękna wycieczka i śliczne fotki zrobiłaś, odwiedziłaś tyle miejsc uroczych , cudownie.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kraków to nasz narodowy skarb, każdy powinien choć raz w życiu zobaczyć to miasto. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak wspaniale przedstawiłaś miasto Alicja. Cudne zdjęcia. W zamku na Wawelu nie byłam wieki, zapomniałam jak piękne są arrasy. Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kraków uwielbiam, a że mam do niego blisko, to bywam tam dość często. Ale zawsze bardzo lubię oglądać znane mi miejsca widziane oczami innej osoby. Jestem pod wrażeniem Twojej fotorelacji, tyle pięknych miejsc w Krakowie udało Ci się zobaczyć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kraków to moje ukochane miasto. Cieszę się, że brat zamieszkał w nim na stałe, dzięki temu Kraków stał się też troszkę "mój".
    Posyłam uściski.

    OdpowiedzUsuń
  7. To musiała być wspaniała przygoda :) super fotki :) ostatni raz byłam w Krakowie jeszcze gdy chodziłam do liceum. To miasto warte odwiedzenia kilka razy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajne zdjęcia. Kraków jest dużym miastem, w którym jest wiele ciekawych miejsc.

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite miejsce, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  10. Masz zupełną rację, Kraków jest cudowny i zupełnie bajkowy. Byłam kilka lat temu i pojechałabym chętnie jeszcze raz... To miasto ma swoją specyficzną atmosferę i nic jej nie zastąpi...

    OdpowiedzUsuń
  11. Super fotorelacja! Ołtarz Wita Stwosza jest przepiękny :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czasami mam wrażenie, że trzeba by było miesięcy, a może i lat, żeby poznać bardzo dokładnie Kraków. Twoja fotorelacja bardzo mi się podoba. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepiękna fotorelacja!!!! Kraków jest mi bliski, wiele w nim przeżyłam i to naprawdę wspaniałych chwil, obudziłaś piękne wspomnienia. Kraków jest tak bogatym miastem, że aby go poznać, to trza wielu, wielu lat. On ma tyle ukrytych cudów, czasami wejdziesz w byle uliczkę, a tam czeka Cię niespodzianka. Naprawdę cudna fotorelacja, cieszę się, że aż tak Cię Kraków zachwycił i absolutnie się temu nie dziwię. :) Pozdrawiam najserdeczniej. :) <3

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam Kraków. Dawno tam nie byłam. Dla mnie to wycieczka przez całą Polskę od morza. Cudne zdjęcia. Spędziłaś wspaniale czas. Pozdrawiam serdecznie 🌺🌺🌺🌺

    OdpowiedzUsuń
  15. Kocham Kraków za jego klimat. Uwielbiam w samotności spacerować po Starówce i okolicznych uliczkach :). Wpadnę zapewne do Krakowa 21 października :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepiękna wycieczka i świetne zdjęcia, pełne detali. Byłam w Krakowie kilka razy. Niezwykłe miasto. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. W Krakowie ostatni raz byłem wieki temu. W sumie w tym mieście byłem jakieś 5-6 razy, jednak nie dane mi było obejrzeć tyle, co Ty zobaczyłaś. Dziękuję za wirtualną wycieczkę. Zwłaszcza sztuka robi na mnie wrażenie, arrasy, obrazy i mumie też. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Fantastyczne zdjęcia, to na pewno fantastyczne miasto, które bardzo chciałabym odwiedzić.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wspaniała wycieczka - piękne zdjęcia oj sporo pooglądałaś :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Cudna relacja, aż zapragnęłam znów tam być.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ale dużo fotek,ten kto nie był dzięki tobie wszystko już widzi,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękna wycieczka.... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Kraków piękne miasto. Uwielbiam jego architekturę. Pozdrawiam z centralnej Polski.

    OdpowiedzUsuń