piątek, 27 października 2023

Na Kazimierzu

 Oj baaaardzo dawno mnie nie było. Ciepłe lato, wizyty gości, spotkania rodzinne, realizacja nowych pomysłów twórczych, wyjazdy... cały ten czas nie bardzo sprzyjał pisaniu. Do tego jeszcze dochodzą przeżycia związane z podróżą mojego życia i powrotem z miejsca ogarniętego wojną ale o tym kiedy indziej jak sobie wszystko poukładam. 
A dzisiaj dalsze wspomnienia z Krakowa a ściślej mówiąc pokażę wam nostalgiczny Kazimierz.
Kazimierz to jedna z dzielnic Krakowa. Od powstania w XIV wieku do przełomu XVIII i XIX wieku był samodzielnym miastem. Przez wiele wieków Kazimierz był miejscem współistnienia i przenikania się kultury żydowskiej i chrześcijańskiej. Obecnie jest jedną z ważniejszych atrakcji turystycznych Krakowa.

Synagoga Tempel.


Synagoga Stara powstała w XV wieku jest jedną z najstarszych zachowanych synagog w Polsce.



Stary cmentarz żydowski założony w 1535 jest najstarszym cmentarzem żydowskim w Krakowie i jednym z najstarszych w Europie.


Kościół Bożego Ciała.



Murale, którymi się zachwyciłam nie tylko ja powstały podczas 23. oraz 24. edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej. W oby przypadkach ich twórcami są izraelscy artyści, którzy stworzyli projekty nawiązujące do żydowskiej tożsamości  Kazimierza.



Na Kazimierzu można przenieść się w czasie, błądzić uliczkami odkrywając niezwykłość, tajemniczość, historię tego miejsca.













To ostatnia część opowieści o Krakowie na blogu. Ja na pewno będę wracać wspomnieniami do tego miasta. Urzekło mnie swoim pięknem, historią, zabytkami...
Pozdrawiam wszystkich, którzy jeszcze o mnie nie zapomnieli :-).

27 komentarzy:

  1. Była, widziałam, oglądałam, zwiedzałam. Rzeczywiście, to jest zupełnie wyjątkowe miejsce, przenoszące człowieka w jakby inny świat. Dzięki Twoim zdjęciom mogłam sobie przypomnieć te niesamowite miejsca, dziękuję. Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kazimierz to wyjątkowa dzielnica Krakowa, ze specyficznym klimatem i uroczymi zaułkami. Pięknie pokazałaś to na zdjęciach. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne zdjęcia :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne dzięki za cudowną wycieczkę, nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wszystkie miejsca były mi znane. Super, że wypad był udany :).

    Z ciekawością czekam na prace i podróż życia, o których dopiero nam opowiesz :).

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna wycieczka! Kocham Kraków, ale na Kazimierzu jeszcze nie byłam. Mamy z mężem postanowienie, żeby w przyszłym roku pojechać tam na tydzień, właśnie żeby pozwiedzać Kazimierz.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kraków to cudne miasto nie tylko Wisła , smok i Wawel jak widać na Twoich fotkach są tam miejsca magiczne, które warto zwiedzić. Super że pobyt udany i jest co wspominać .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniałe miejsce takie pełne niepowtarzalnego uroku, wspaniałe zdjęcia, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja też lubię Kraków, ma swój niezapomniany klimat, jednak Kazimierz jest raczej rzadziej pokazywany, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  10. My planujemy za tydzień być w Krakowie, ale wątpię czy zdążę zwiedzić tyle co Ty w tak krótkim czasie. Uściski

    OdpowiedzUsuń
  11. Czasami warto poznać inne części miasta - widzę że fajnie sobie pozwiedzałaś ) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Niezwykłe miejsce. Kraków jest miastem wyjątkowym.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Kurcze! Tyle raz bylam w krakowie, nawet nocleg miałam na kazimierzu,a jakoś nigdy tego miejsca nie zwiedziłam. I w ogole pewnie mnie zakrzyczą, ale co tam- nie przepadam za krakowem 🤷‍♀️ Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Is very beautiful the House with the face with lion, It is special. All the rest is a fantástic article.

    OdpowiedzUsuń
  15. Fantastyczne miejsce!
    Dziękuję za tę piękną wirtualną podróż po Twoich niezwykłych zdjęciach.

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam nie raz na krakowskim Kazimierzu. Lubię tę dzielnice, bo jest bardzo klimatyczna.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Alicjo, ja również uwielbiam Kraków a już Kazimierz szczególnie z jego piękną architekturą, synagogą i niepowtarzalnym klimatem.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Klimatyczny post. Byłam tam, Kraków ma niezwykły urok...

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo lubię czytać i oglądać Twoje relacje z wycieczek, piszesz bardzo ciekawie i zdjęcia są też super :D. Jak będę teraz w Krakowie muszę koniecznie poprosić córkę żeby zabrała mnie na Kazimierz. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Dawno nie byłam w Krakowie, a na Kazimierzu jeszcze w ogóle. Miło się ogląda Twoją fotorelację.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękna podróż, dziękuję, że mogłam wędrować z Tobą

    OdpowiedzUsuń
  22. Gratuluję bloga. Piękny język, różnorodne zainteresowania, miło to zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  23. Moje studenckie miasto.... wspaniały okres !!!

    OdpowiedzUsuń
  24. Nigdy nie byłam w Krakowie, ale zdjęcia robią wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Kocham synagogi na krakowskim Kazimierzu

    OdpowiedzUsuń